You are currently viewing Dzień liczby Pi – święto matematyki w szkole

Dzień liczby Pi – święto matematyki w szkole

„…Chcesz policzyć pole koła? Bez Pi tego nie dokonasz.
No, a obwód moi mili? Co byśmy bez Pi zrobili?…”

 Dnia 14 marca obchodziliśmy Światowy Dzień Liczby π

 Z tej okazji wszyscy nauczyciele matematyki klas 4 – 8 przeprowadzili lekcje związane z liczbą π. 

Nie zabrakło ciekawostek, gier, quizów, rebusów oraz konkursów.

Do wspólnego świętowania dołączyli także uczniowie klas 1  –  3 wraz z wychowawczyniami.

Serdecznie zapraszamy do obejrzenia filmu:

Poniżej kilka ciekawostek dotyczących liczby PI – π

Symbol π został wprowadzony przez walijskiego matematyka Williama Jonesa w roku 1706, w monografii „Synopsis palmariorum mathesos”.

Symbol ten jest pierwszą literą greckiego słowa περίμετρον – perimetron, co oznacza obwód. Rozpowszechniony został przez Leonharda Eulera. Liczba ta, znana jest również jako stała Archimedesa lub ludolfina – nazwana na cześć Ludolpha van Ceulena, który obliczył z dokładnością do 35 miejsc po przecinku przybliżone wartości liczby.

Liczba π z dokładnością do 204 miejsc po przecinku wynosi:

3,141592 653589 793238 462643 383279 502884 197169 399375 105820 974944 592307 816406 286208 998628 034825 342117 067982 148086 513282 306647 093844 609550 582231 725359 408128 481117 450284 102701 938521 105559 644622 948954 930381 964428…

Liczba π miała już swoje zastosowanie w starożytności, kiedy podczas zajęć praktycznych, takich jak: rolnictwo, budownictwo, ludzie zauważyli, że stosunek obwodu koła do jego średnicy jest stałą wartością.

Istnieje wiele technik na zapamiętanie kolejnych cyfr liczby Pi. 

W wielu językach powstają wierszyki, zdania czy piosenki.  W języku polskim mamy następujący wiersz:

„Jaś o kole z werwą dyskutuje,

bo dobrze temat ten czuje,

Zastąpił Ludolfinę słowami wierszyka,

czy Ty już odgadłeś skąd zmiana ta wynika ? „

Wiersz został skonstruowany w ten sposób, aby poszczególne słowa, oznaczały kolejne cyfry liczby Pi, a dokładnie” Jaś=3, o=1, kole=4 itd.

Szkolny koordynator  – Małgorzata Rogowska